tisdag 22 september 2009

Pedagogisk pendel...


En körsimulator får det bli. Kom på det i våras när jag för femtielfte gången kört traditionell styr och reglerteknik. Jag hade gjort som alla andra bara en gång för mycket. Men man kan läsa kursplaner på många sätt och bara man når målen så...

Analogteknik, D/A och A/D-omvandling. Återkoppling och fältbussar. Mätteknik. Programmering och maskinuppbyggnad. Så abstrakt. Så udda. Men - allt finns med i den färdiga körsimulatorn. Det svåra är att svänga pendeln från basic till avancerat så att eleverna hänger med. Trixa och trolla så de begriper.

Bilden föreställer en början på det som ska få stolen, som jag sitter på, att svänga med rattens rörelser. Det ska vara skillnad på att parkera och gira. Det ska kännas i kroppen att man gör - och lär sig - något.

”Learning by moving”...

Mycket återstår och ingen får lämnas i oförstånd. När allt är färdigt framåt våren så kommer de att förstå och erkänna att de begrep faktiskt allt från början - fast det är och var inte sant. På vägen fram så kommer de att finna nya insiktsnivåer, känna till en del, förstå mycket och slutligen kunna det mesta. Slutligen ska de omsätta kunskapen till verkligheten och kunna förklara för ovetande om hur körsimulatorn fungerar.

Först då är jag nöjd- för mitt eget mål är att hålla pendeln svängande...

Inga kommentarer: