onsdag 29 september 2010

Energisnorighet...

En evighetsmaskin är inte möjlig att tillverka eftersom energilagen bygger på att energi inte kan framställas - bara omvandlas. Man måste alltså alltid tillföra energi - annars stannar "maskinen" när energikällan är tömd...

Jag omges av många människor och en del är som jag - positiva. Väldigt positiva.

En del är negativa. Mycket negativa. Bakåtsträvare - eller som jag skrev på min gamla blogg - den som bara var en dagbok för bloggade gjorde man inte förr - avvaktare skrev jag . (kolla http://nisse.wattnet.se/nikar/ear.htm) Det handlade om personer som inte vill ta åt sig av den nya tekniken. Ja den är ju gammal nu, idag, men då, när jag skrev om nya metoder om hur man bereder mammut - skinn så bara garvade omgivningen...

Igår var jag på ett seminarium och då jag satt där och lyssnade om energianvändning kom jag att tänka på en broschyr från Siemens som jag fick på posten i måndags. Det handlade om smarta frekvensomformare som då motorn bromsar återför strömmen till nätet. I vårt land får man inte betalt av att hjälpa till på detta vis men om någon återför energi så slipper ju någon annan tillföra densamma. Energilagen gäller ju överallt...

Men om jag har en energisk positiv idé och någon negativ "jävel" slår ner på denna och spyr galla över mina positiva tankar så borde ju dessa - enligt energilagen - medföra att min energi ökar? Liksom återställa balansen. Eller?

Nej vad som händer är att denna negativa respons tar kraft från mig. Jag får lägga mer energi till att försvara mina idéer och resultatet blir att jag bromsas upp.

Resultatet blir att båda -  jag och min "antagonist" går liksom neråt rent energimässigt. Nollinjen förskjutes - neråt.

Frågan som jag brottas med är således..

Vart tar denna energi vägen...???

Tidstjuvar har man hört talas om. Sådana som gör att tiden går fortare när man har roligt.

Men var finns energitjuvarna? Var är min energi?

Smart el handlade seminariet om. Smarta hus som styrs automatiskt beroende på tillgången och priset för stunden.

Något är fel. Smart el? Snart fel...

Jag tror att det är avvaktarna
som snor min energi...

Inga kommentarer: